Grønt te eller Kaffe? 5 Gode Grunde Til At Droppe Kaffen Og Vælge Teen

Nutche te

5 Gode Grunde Til at Erstatte Din Kop Kaffe med Grøn Te

Der er mange mennesker som er afhængige af den brune drik kaldet kaffe. 

Midlertidig, med grønne og sunde trends, er grøn te ved at hale ind på sin ærkerivalen kaffe, hvad angår popularitet. 

Fyldt med sundhedsmæssige bonusser, er der væld af grunde til hvorfor du skulle erstatte din kaffe med en kop te i stedet for. Vær forberedt på at blive inspireret og prøv at memorisere punkterne næste gang du skal shoppe te:

En perleven til vægttab

Ja, du læst rigtigt! Grøn te kan hjælpe dig med at give røv til uønsket fedt, ved at booste dit stofskifte. Hvis du har kigget på emballagen af nogle diæt og vægttabs tabletter, vil du kunne se at mange indeholder faktisk grøn te.

Øger sexlysten

Vi har alle trods alt lyster og ønsker. L-theanine der findes i grøn te (afledt fra selve te bladene), stimulere hjernens aktiviteter, reducere stress og aflslapper sindet uden at forårsage døsighed. Det kemiske stof skaber gode forhold for et stigende dopamin niveau i kroppen, hvilket medvirker til en øget sexlyst (og forhåbentligt også alle andre lystige ting)

Ovenikøbet giver L-theanine en øget koncentrationsevne. Ideel til situationer hvor der er behov for fokusering længere tid af gangen.

Hjælper mod infektioner

Sommetider kan det være hårdt at være i nærheden af en der lige har bælt en kop kaffe. Eller du er selv bevidst af den morderiske kaffeånde. I stedet for at tyggegummi, kan du med fordel vælge en kop te til næste "kaffe" pause! Undersøgelser har vist at katekiner fundet i grøn te kan hjælpe med at forsinke stigningen af bakterier i din mund. 

Katekiner er ligeledes nogle flinke lille væsner der dræber bakterier og sætter en stopper overfor virusser såsom influenza. De kan også hjælpe med at forebygge mod Alzheimers og Parkinsons sygdomme på grund af deres beskyttende egenskaber overfor dine neuroner. 

Potentielt reducerer risikoen for kræft

Der foreligger undersøgelser der antyder at kvinder der drikker jævnligt grøn te, har 22% lavere risiko for at udvikle brystkræft. Antioxidanterne fundet i grøn te modvirker nemlig oxidanternes skader på kroppen som resultere i kræft.

Reducere risikoen for Type 2 diabetes.

Nogle studier har fundet frem til at grøn te kan hjælpe med at formindske risikoen for at udvikle denne farlige sygdom. Teen formår at booste insulinfølsomheden og formindsker blodsukker niveauet, som er et af de faktorer der bidrager til udviklingen af type 2 diabetes.


Sådan gør du: Erstat kaffe med te

Jeg har selv været blandt de kaffeholiker, for både at overleve universitets og arbejdspladsens arbejdspres. At vågne op til et bad og en varm kop kaffe var det eneste der kunne kickstarte dagen for mig, hvis der skulle være nogen forhåbninger omkring at få lavet noget produktivt i løbet af dagen. En sort kop espresso tidligt på dagen og gennemsnitlig en kop sort kaffe hver anden time.
Først efter en snak med min søster om at flere og flere er hoppet på te trenden, overvejede jeg at erstatte kaffen med te. Den største udfordring ved det vaneskift var at i grøn te indholdt under en 3. del koffein af hvad en kop kaffe ville havde gjort. Men til trods for det har grøn te aminosyre og I-theanine, som eftersigende har opkvikkende effekter der kan hjælpe mig med min produktivitet hen i løbet af dagen.
I løbet af de første par dage med ren og skær te kopper, havde jeg forventet en hovedpine for mangel af koffein - men den kom aldrig. Jeg har dernæst kunne læse mig frem til at det er aminosyren der tager æren for at holde hovedpinen væk fra min kaffefattig krop.
Hen over min te-retreat fik jeg en stor forkærlighed til løse teblade, fremfor supermarkeds kedelige udvalg af teposer. Med flere års kaffedrikkeri kræver min smagssans en vis styrke i teen, hvis jeg skulle kunne smage den. Det kan de fleste teposer ikke levere til mig og hvis jeg så tilføjer 2 teposer i samme kop, så bliver teen ulidelig stærk og bitter. Med løst te kan jeg selv styre styrken og dermed også smagen. Efter 2-3 kander te-eksperimentering havde jeg endelig fundet den rette mængde te som jeg kan lide at brygge.
Jeg kan stadig huske mine første dage hvor døsighed og dovenskab slog rimelig godt ind. Men fordelen var at min nattesøvn føltes langt dybere og bedre. Mine søvn vane har nemlig førhen været rimelig ustabilt, for ikke at nævne at det ikke kræver mere end gulvets knirken til at vække mig. Det forandrede sig i løbet af tedrikkeriet.

Når det er sagt så skal du derfor ikke boykotte kaffen af den grund. Kaffe har nogle kvaliteter som grøn te ikke har og omvendt. Sundhedsrådet omkring variation gør sig også gældende her, og at huske at variere dine fødevare du indtager og mindst ligeså vigtigt som de fødevare du indtager.

Te tid er for mig blevet et vidunderligt tidspunkt på dagen, hvor det handler om nydelse og behag. Jeg er begyndt at gå fra at det er en kop jeg skal drikke for at fungere, til at nyde koppen på samme måde som de første kinesiske buddhister, der brugte te ceremonien til at meditere og være taknemlig over dagens velsignelser. Ja, en kop våde blade kan virkelig skabe en stemning og tage hygge momenterne op til et nyt niveau.